Summa sidvisningar

onsdag 7 september 2016

3 månader av kärlek <3

Idag blir Greta 3 månader och jag fattar inte vart tiden tar vägen?
Eller ja, det är inte så att jag tycker att tiden springer iväg, men jag vill bara att hon ska vara liten lite längre.... Så jag hinner njuta av och memorera allt från den här tiden innan vi går vidare ;)

Dagarna går och vi har börjar få till lite rutiner för livet jag och Greta.
Ibland kommer vi till och med hemifrån ;))

Det här med att ha ett "spalt-barn", en LKG-prinsessa, visar hur människor fungerar i vår omvärld...
De flesta vuxna tittar bara, 
några med en "stackars-barn"-blick, andra med en "stackars-mamma"-blick. 
Många försöker le, medans ansiktet säger något helt annat....
Tacka vet jag barn!
"Vad har hon gjort?" "Varför ser hon ut så?" "Har hon slagi sig?" "Varför har hon plåster?"
"Har hon ont?"
Barn frågar det alla undrar och det är så underbart befriande :))
Så, det här är till alla er som undrar men inte frågar:
Greta har inte ont, hon har bara inte växt ihop i ansiktet som de flesta andra.
Kroken i näsan har hon för att hjälpa till att forma brosket i näsvingen, som fortfarande är formbart eftersom det inte har hårdnat ännu. Det kan innebära att hennes näsa får en symmetrisk form redan vid första operationen OCH stannar där... Det finns nämligen risk för att näsvingen rasar och att näsan blir "sne". Det kan i sin tur leda till fler operationer när hon blir äldre.
Tejpen över läppen spänner vi åt för att det kan hjälpa till att "vrida rätt" käken lite grann, dvs minska spaltens käke och gom, samt den drar ihop vävnaden i läppen så att det inte "drar" i ärret så mycket efter läppoperationen. Även här handlar det om att läkningen ska bli så bra som möjligt, för att minimera antalet ingrepp i Gretas liv.
Tejpen handlar alltså om Gretas liv, utseende och operationer.
För trots att vi tycker att Greta är det vackraste som finns, så ska hon växa upp i och möta omvärlden. Och låt oss vara ärliga... Det är lite enklare om man inte är eller ser avvikande ut.... Tyvärr ;)
Dessutom ska hon möta sin egen spegelbild och känna sig vacker.... Det är också lättare om man ser ut "som alla andra". Vi vill gärna vara toleranta och utan förutfattade meningar om våra medmänniskor men vi har inte kommit dit ännu... Så enkelt är det!

Första operationen blir vid 6 månaders ålder, så vi hoppas det blir i december... Inte för att vi egentligen har bråttom, men för att det är skönt att få det gjort....

Nu vaknar mitt lilla underverk och ropar efter sin mamma, så nu måste jag gå!!
Ha en underbar dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar