Summa sidvisningar

fredag 2 december 2016

Försäkringar...

Jag har läst om det....
Men jag kunde aldrig tro att det gällde oss...
"Ditt barn har inte rätt till ersättning"

När Greta föddes hade vi en gravidförsäkring.
Det var självklart för oss, delvis pga vår historia, men också för att vi givetvis ville att vårt barn skulle ha det bästa.
Tidigare graviditeter har vi haft TryggHansa, men den här gången gjorde jag massor av efterforskningar och eftersom Folksam fick bäst i test samt är kopplade till Lärarförsäkringar där vi har alla våra andra försäkringar föll valet på dem.
BIG MISTAKE!!!!
Folksam är nämligen inte intresserade av att betala ut ersättning, och DEFENITIVT inte till små missbildade barn!

Om du tecknar en gravidförsäkring och ditt barn föds med "vissa diagnoser", faller det ut ett engångsbelopp som ska täcka ev kostnader framöver.
Givetvis ska du ha tecknat och betalat försäkringen innan du får diagnosen, som i vissa fall (läs vårt), kan diagnosticeras vid ett ultraljud.
Nu till tvisten hos "vårt" försäkringsbolag.... 
Försäkringen börjar gälla först gravidvecka 23 (22+0) för barnet (det är då ditt barn enligt lag börjar räknas som ett barn) och OM du du fått diagnosen INNAN dess så gäller plötsligt inte försäkringen.

Hos andra försäkringsbolag gäller fortfarande "om ditt barn föds med", även om du fått diagnosen innan vecka 22+0, dvs de försäkrar barnet!

Vad är det då jag har försäkrat mig emot??
Tja, vad jag kan förstå så är det inte mitt barn jag försäkrar med vår gravidförsäkring utan jag är försäkrad för min egen chock?
Nu hade vi förmånen att vara beredda på att vårt barn hade en missbildning och vi visste vad det skulle komma att innebära vilket var guld värt! 
Men OM vi inte hade vetat, då hade vi (läs Greta) haft rätt till ersättning, alltså är det ju uppenbarligen inte Greta vi försäkrat utan oss själva?
Om vi hade fått vetskapen först vid förlossningen så hade vi minsann varit värda lite pengar, jaaa då, stackars oss.....
VAD I H-VETE HANDLAR DET OM!!!???
Mitt barns lidande är alltså "Mindre" eftersom JAG visste om det innan hon föddes??
Vad är det för ett resonemang??
Det ger mig tankar som jag inte ens vill tänka klart om hur försäkringsbolaget menar att jag skulle agerat....

När våra andra flickor dog, hade vi också gravidförsäkringar.... 
Då ställdes inga frågor...
Ingen sa: "Jaha, visste ni att barnet skulle dö?"

Mitt svar hade andra gången tyvärr i så fall varit: 
"Ja, vi visste att det var sannolikt eftersom vattnet gick 19+5" 
(dvs innan gravidförsäkringen började gälla)
MEN, när hon dog, var hon i lagens mening ett barn, OCH försäkringen gällde.....

Om det här gör mig vansinnig? Galen? Rasande?
JA!
Men mest av allt blir jag ledsen....
Jag sitter här och stilla tårar ringer ner för mina kinder, för att mitt barn är "mindre värt" är andra...
Och för att mitt barn straffas för att jag valde fel gravidförsäkring....

I samband med Gretas födelse tecknade vi givetvis också en barnförsäkring hos Lärarförsäkringar, som jag idag upptäckte också är knuten till Folksam, .....

På måndag är det dags för Gretas operation, och i barnförsäkringar ingår en ersättning per dag vid sjukhusvistelse och vård av barn i hemmet... MEN inte för Greta såklart... Hon är ju missbildad?!
Vi kommer ALDRIG att kunna få ersättning för någonting som är relaterat till hennes spalt, utan det enda vi kunde haft rätt till är utfallet från gravidförsäkringen.... Och jag valde fel...
"Jag är ledsen för din skull", fick jag höra idag??
Ledsen, för min skull? Det är inte mig ni särbehandlar, det är mitt lilla vackra oskyldiga barn.
Mig är det inte synd om, jag har ju fått den obeskrivliga lyckan att vara Gretas mamma.
Jag önskar bara att ni värderade mitt barn likvärdigt med andra barn med en missbildning...

Jag önskar så att jag inte hade valt Folksam och om du som läser är gravid och funderar på försäkring, välj då för Guds skull inte dem!!
För om du får ett barn med en sjukdom eller missbildning, och du dessutom har turen/oturen att få veta det innan vecka 23, så är din och ditt barns enda chans att få ekonomisk ersättning, att du har rätt försäkringsbolag...

Och de där pengarna är inte livsnödvändiga, men det är dyrt att vara 2 föräldrar som är hemma från arbetet för operationer och läkarbesök. Särskilt om den ena föräldern är föräldraledig på heltid.
Då kan de där pengarna göra all skillnad i världen...
De där pengarna kan göra att ni aldrig behöver fundera på om ni har råd att gå med till läkaren båda två, för det finns en kassa som täcker det...

Nä, mitt barn ska aldrig behöva sakna sina föräldrar i sin LKG-resa, 
men det gör ont i mammahjärtat att ett bolag som försäkrar människor, gör skillnad på barn och barn pga av en bilds vara eller inte vara på ett ultraljud som sker långt innan de föds...

Mitt vackra, vackra barn <3 <3 <3








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar